top of page

7 praktičnih saveta za prijatan izlet sa starijima


Odvođenje starijih osoba na zabavan izlet može izgledati kao veliki izazov. Ali sa unapred dobrim planom, to može biti prijatno iskustvo za oboje. Osim toga, češći izlazak može čak poboljšati dobrobit vaše starije osobe. Delimo 8 praktičnih saveta koji smanjuju stres i povećavaju uspeh kada vodite stariju osobu na izlet.


Većina starijih osoba većinu svog vremena provodi kod kuće. To može biti zato što imaju ograničenu pokretljivost, radije provode vreme kod kuće ili su uznemireni u novom okruženju.


Uprkos tome, i dalje je moguće da požele da napuste kuću kako bi s vremena na vreme uradili nešto zabavno.


Odvođenje starije osobe na izlet zahteva dodatni napor, ali takođe može biti dobro za njihovo opšte zdravlje i dobrobit.


U stvari, istraživanja su pokazala da češće izlaženje iz kuće može čak pomoći starijima da žive duže. Boravak napolju održava starije osobe uključene u spoljni svet i daje im više mogućnosti za društvenu interakciju.


Bez obzira da li ostajete blizu kuće ili idete dalje, koristite ovih 8 korisnih saveta za izlete starijih da biste to učinili zabavnim i uspešnim iskustvom.



1. Planirajte izlet imajući na umu posebne potrebe i preferencije


Najviše se upoznajte sa ograničenjima, preferencijama i nivoom udobnosti starije osobe u različitim situacijama.


Možda se kreću polako. Možda zahtevaju određene vrste sedišta. Možda ne vole gužvu, imaju problema da vide ili čuju, ili ne mogu da se kreću stepenicama ili pokretnim stepenicama


Uzmite ih u obzir prilikom planiranja izleta kako biste smanjili iznenađenja.


Mobilne aplikacije za pametne telefone takođe mogu olakšati pristupačnost. Od kupatila za osobe sa invaliditetom do trotoara prilagođenih invalidskim kolicima, pretraživanje na Google-u će vas uputiti na korisne aplikacije.




2. Napravite pauze i imajte fleksibilan raspored


Kada ste napolju sa starijom osobom, potreba za dodatnim zaustavljanjima ili pauzama može se iznenada pojaviti.


Zbog toga se ne preporučuje strogi raspored. To može dodati nepotreban stres i frustraciju za oboje.


Umesto toga, planirajte nekoliko pauza unapred i ostavite vremena za dodatna neplanirana zaustavljanja. To daje fleksibilnost i pomaže da se starija osoba ne preumori.




3. Izaberite situacije u kojima će biti uspešni


Niko ne uživa u izletu ispunjenom stresom i neizvesnošću. Planirajte unapred da biste izbegli situacije kao što je ručanje na prepunom mestu sa jednim kupatilom ili korišćenje javnog prevoza tokom špica.


Razmislite o tome kako ćete manevrisati i raditi zajedno dok ste van kuće. Koji je najlakši način da uđu i izađu iz automobila? Koliko im treba pomoći u toaletu? Kako reaguju na gužvu ili osećaj žurbe na javnom mestu?


Na primer, čak i ako vaša starija odrasla osoba uspe da se kreće po kući, možda će im trebati invalidska kolica za veće udaljenosti dok su napolju. Ako nisu voljni da ih koriste, isplanirajte izlet sa vrlo malo hodanja tako da invalidska kolica neće biti potrebna.


Pored toga, pretrpani prostori, glasna buka i mnogo kretanja će učiniti da se stariji ljudi brže umore. Imajte na umu atmosferu dok planirate izlazak.


Za nekoga sa demencijom, poznate aktivnosti mogu biti utešne i prijatnije. Pokušajte da dovedete svoju stariju osobu na mesto koje ih podseća na nešto iz prošlosti.


Na primer, ako su voleli da kuvaju, prodavnica začina može biti dobar izbor.


4. Uradite manje nego što mislite da mogu

Ako vaša starija odrasla osoba nije navikla da ide dalje od svojih ulaznih vrata, boravak na nepoznatom mestu može brzo postati iscrpljujući. Umesto da planirate ceo dan van kuće, odlučite se za izlazak na čaj u lokalnom kafiću ili ručak u mirnom kafiću u blizini. Ako vaša starija osoba uživa u iskustvu, polako napredujte do toga da više vremena provodite van kuće. 5. Razmislite o klimi – i na otvorenom i u zatvorenom prostoru

Planiranje vremena i temperature unapred je neophodno kada izlazite sa starijom osobom. Njihova tela su manje sposobna da se prilagode promenama klime. U zimskim mesecima, to znači navigaciju kroz vremenske opasnosti kao što su smrzavanje, kišu ili sneg. Leti, to može uključivati vrelinu ili iznenadne kišne oluje. Dok im pomažete da se oblače, izaberite odeću koja je najprikladnija za spoljašnje uslove i neka nose slojeve u slučaju promene vremena. Takođe je korisno spakovati dodatni par čarapa ili cipela, šešir ili preveliki kišobran - oni bi mogli spasiti dan. Razmislite i o klimi unutra. Bez obzira da li imate posla sa zagušljivim centralnim grejanjem ili klima-uređajem, ponesite stvari koje će pomoći vašoj starijoj odrasloj osobi da se oseća udobno – kao što je topao šal, dodatni džemper, ručni ventilator ili hladan vlažan peškir za lice.

6. Spakujte potrepštine

Dok planirate izlazak, razmislite o osnovnim stvarima koje ćete morati da spakujete. To može uključivati lekove, grickalice ili obroke, toaletne potrepštine itd. Takođe razmislite o tome kako ćete sve nositi. Da li se sve to udobno uklapa u torbu za rame? Ako treba da budete slobodni da biste pomogli starijoj odrasloj osobi, da li bi ranac bio praktičniji? Savet: Podesite alarm na svom mobilnom telefonu za sve medicinske ili dijetetske zahteve koji su po strogom rasporedu. Na taj način se možete opustiti i uživati u danu bez brige da ćete propustiti dozu ili obrok. 7. Imajte plan bekstva

Iscrpljenost. Bolest. Loše vreme. Postoje razni razlozi da skratite planirani izlazak. Nemojte se osećati kao da niste uspeli ako ne prođete kroz svoj plan puta. Cilj je bio izaći iz kuće i pokušati izlazak. Misija ostvarena!

bottom of page