top of page

8 OSNOVNIH SAVETA ZA NEGU STOPALA STARIJIH ZA POBOLJŠANJE ZDRAVLJA



Zdrava stopala pomažu starijima da ostanu što pokretniji, uravnoteženi i nezavisni. Da biste smanjili rizik od problema sa stopalima koji bi mogli da utiču na opšte zdravlje, delimo 8 osnovnih saveta za negu stopala starijih osoba koji pomažu da stopala vaše starije osobe budu udobna i zdrava.



Stopala kod starijih zahtevaju dodatnu negu

Starenje utiče na stopala. Ali sa dugačkom listom obaveza za negu, zadaci poput nege stopala, mogu se lako zaboraviti.


Tokom vremena, stopala se izravnavaju i postaju šira. Masna podloga se prirodno troši. Zbog toga su kosti i zglobovi stopala izloženiji habanju.


Povreda jednostavna kao što je loš žulj može narušiti pokretljivost, ravnotežu i ukupnu funkciju kod starijih osoba.


Prelomi kože, uganuća, neuropatija, urasli nokti i povrede kao što su prelomi mogu biti prva domina koja će pasti i dovesti do niza zdravstvenih stanja koja mogu ozbiljno uticati na zdravlje i dobrobit vaše starije osobe.


Da biste održali starenje stopala zdravim i smanjili rizik od zdravstvenih problema indirektno uzrokovanih problemima stopala, koristite ovih 8 osnovnih saveta za negu stopala starijih osoba.



1. Držite noge čistima

U zavisnosti od toga da li se vaša starija odrasla osoba kupa sama ili joj je potrebna pomoć, stopala se mogu oprati samo s vremena na vreme tokom nedelje.


Pošto je dobra higijena stopala ključna za sprečavanje gljivičnih, virusnih i bakterijskih infekcija, rutinsko čišćenje stopala će možda morati da se odvija van kade ili tuširanja.


Stvorite redovnu naviku jednostavnog brisanja stopala toplom vodom, sapunom i krpom za pranje veša. A ako se radi noću, može čak da podstakne opuštanje pre spavanja.




2. Vlažite stopala

Suva koža je sklonija pucanju, ljuštenju i lomljenju, zbog čega je vlaženje toliko važno za sprečavanje otvorenih ranica na stopalima, posebno za starije osobe čija je koža suša.


Losione za stopala treba primeniti nakon što su stopala temeljno oprana i osušena. To zadržava vlagu i pomaže da koža ostane meka i gipka.


Nakon toga pokrijte stopala pamučnim čarapama koje dišu za udobnost i toplinu.



3. Skratite nokte

Održavanje noktiju na nogama je još jedan važan element nege stopala. Ako prerastu, to može izazvati bol ili ometati stabilno hodanje.


Možete im sami podrezati nokte ili pronaći lokalne klinike za negu noktiju koje su specijalizovane za negu starijih stopala.


Pedijatri takođe mogu ponuditi ove vrste usluga nege stopala. Profesionalna nega može biti potrebna za starije osobe koje imaju zdravstvene probleme koji utiču na njihova stopala, poput dijabetesa.


Ako vaša starija odrasla osoba ima demenciju i podrezivanje noktiju na nogama izaziva strah, paranoju ili nelagodu, možete pokušati da to učinite iskustvom poput banje.


Možete isprobati stvari poput namakanja i masiranja stopala pre podrezivanja ili puštanja njihove omiljene TV emisije ili filma da biste im odvukli pažnju.



4. Pratite rane

Da li ste znali da je uobičajena lokacija za čireve na nogama na petama?


Za starije odrasle osobe koje većinu vremena provode u krevetu ili stolici, neprekidno odmaranje stopala na površini poput jastuka, taburea ili dušeka tokom dana može dovesti do pritiska i iritacije kože što dovodi do raspada tkiva.


Sprečite ovu vrstu potencijalno opasnog po život tako što ćete „lebdeti pete“ — podupirati gležnjeve tako da stopala leže u vazduhu, a da ništa ne dodiruju.



5. Nabavite odgovarajuću obuću

Zdravlje stopala vaše starije osobe može se u velikoj meri svoditi na njihovu obuću.


Kada im je poslednji put specijalista izmerio stopala i odredio im veličinu pre nego što su kupili cipele?


Nošenje cipela koje su premale ili prevelike može uticati više od nivoa udobnosti - one mogu protrljati i uzrokovati plikove i druge bolesti stopala, kao i ometati pokretljivost.


Generalno, starije osobe treba da izbegavaju nošenje potpetica viših od 1 inča i da pronađu cipele sa bliskim prstima koje su udobne i podržavaju njihov tip luka, širinu stopala i skočni zglob.




6. Potražite medicinsku pomoć kada je to potrebno

Uobičajena stanja stopala kao što su čukljevi, čekićari, obojeni nokti na nogama, kurje oči i žuljevi mogu izgledati bezopasno.


Ali ako vaša starija odrasla osoba ima nešto od ovoga, vredi dobiti procenu od pedijatra kako bi se kasnije sprečili štetni razvoji, poput infekcija.


Stručnjak za stopala može preporučiti jednostavne konzervativne mere poput nošenja ortotičkih pomagala, kao što su separatori za prste, jastučići za čukljeve i proteze za gležanj.


Oni takođe mogu preporučiti ažuriranje obuće ili lokalno tretiranje bilo kakvog stanja kože ili noktiju.




7. Rešite bol

Stopala su često prvi delovi tela koji pokazuju simptome povezane sa stanjima kao što su artritis, dijabetička neuropatija. Takođe mogu biti pogođeni povredama kao što je plantarni fasciitis.


Ako vaša starija odrasla osoba doživi bol, peckanje, utrnulost, ukočenost ili upalu u stopalima ili gležnjevima, odvedite ih kod lekara ili pedijatra na detaljan pregled što je pre moguće.


Uočavanje ranih znakova upozorenja može pomoći vama i vašoj starijoj odrasloj osobi da brzo preduzmete mere kako biste sprečili medicinske komplikacije.


8. Promovišite cirkulaciju Starije osobe koje pate od hroničnih bolesti poput dijabetesa, bolesti perifernih arterija ili stanja koja ograničavaju pokretljivost mogu imati smanjenu cirkulaciju u potkolenicama i stopalima. To može doprineti opasnim razvojima poput krvnih ugrušaka. Cirkulacija u starijim stopalima može se poboljšati masažama stopala, podizanjem potkolenica kada se odmaraju i razgovorom sa lekarom o prepisivanju kompresionog creva.



Tu smo za sva vaša pitanja. Dom za stare Vila Suzana 064 246 10 86.








Recent Posts

See All

Comments


bottom of page