top of page

5 načina da se vaša voljena osoba oporavi od moždanog udara



Ako ste vi ili vaša voljena osoba doživeli moždani udar, onda znate da može biti mnogo neočekivanih neželjenih efekata tokom ili nakon oporavka. Iako neki od ovih neželjenih efekata mogu biti kratkoročni, mnogi se mogu pretvoriti u dugoročne invalidnosti.


Za mnoge oporavak podrazumeva aktivan pristup. Ovo može uključivati prilagođavanje novim promenama, kao i pronalaženje dodatnih emocionalnih, društvenih i fizičkih sredstava podrške. Hajde da istražimo neke stvari koje možete da uradite tokom oporavka od moždanog udara da biste postigli najbolji ishod.


Neželjeni efekti moždanog udara

Pre nego što zaronimo u oporavak od moždanog udara, hajde da razgovaramo o nekim od kratkoročnih i dugoročnih efekata moždanog udara. Kada neko doživi moždani udar, može imati fizičke, mentalne i kognitivne nuspojave.


Neželjeni efekti moždanog udara - fizički, mentalni i kognitivni


Da biste pomogli voljenoj osobi koja stari tokom procesa oporavka, može vam pomoći da uzmete u obzir sve tri ove oblasti i kako to utiče na vašu voljenu osobu.


Saveti za pomoć pri oporavku od moždanog udara

1. Postavite realne ciljeve

Radite sa svojom voljenom osobom da biste postavili realne ciljeve za oporavak. Razmotrite različite vrste neželjenih efekata i postavite smislene i realne ciljeve. Oni mogu da variraju od mogućnosti da se obavljaju jednostavni zadaci do dugoročnih ciljeva. Pokušajte da ne birate ciljeve koji su van domašaja. Iako bi ciljevi trebali biti nešto na čemu treba raditi, oni ne bi trebali biti nemogući.


Na primer, vaša voljena osoba može da razvije vaskularnu demenciju, uobičajenu vrstu demencije koja se može javiti nakon višestrukih moždanih udara. Ako se to dogodi, onda možete očekivati da će vaša voljena osoba imati problema sa pamćenjem i opadanje kognitivnih funkcija tokom vremena. Možda nije realan cilj da se vi i vaša voljena osoba usredsredite na vraćanje pamćenja. Umesto toga, možda bi bilo bolje da se fokusirate na kratkoročne ciljeve vezane za obavljanje svakodnevnih aktivnosti ili jačanje mišića na oslabljenoj strani tela.


Rad sa doktorom ili terapeutom može pomoći vama i vašoj voljenoj osobi da postavite i ostvarive ciljeve oporavka.


2. Nastavite da radite vežbe

Ako ste vi ili vaša voljena osoba pretrpeli moždani udar, možda ste se sastali sa fizioterapeutom ili drugim zdravstvenim radnikom i primili vežbe koje će vam pomoći u oporavku. Ove vežbe su izuzetno važne za oporavak, posebno ako su mnogi efekti moždanog udara bili fizički.


Uobičajeno je da osobe koje su preživele moždani udar imaju oslabljene mišiće na jednoj strani tela. Vežbe ne samo da pomažu u izgradnji oslabljenih mišića, već takođe pomažu da se mozak ponovo obuči i nauči ga novim načinima kretanja kako bi pojedinci mogli da obavljaju redovne zadatke samostalno ili uz minimalnu pomoć.


Vaša rutina vežbanja je jedinstvena za vas i neželjene efekte moždanog udara. Što se više pridržavate propisanih vežbi, to ćete postići bolji rezultat.


3. Održavajte dobro mentalno zdravlje

Nakon što neko doživi moždani udar, može doživeti depresiju. Depresija može ometati proces oporavka. To može dovesti do toga da se vaša voljena osoba oseća obeshrabreno, odustane od svojih ciljeva, pa čak i odluči da više ne radi na boljim ishodima.


Neki stariji mogu takođe imati PTSP (posttraumatski stresni poremećaj) nakon moždanog udara. Iako se ovaj poremećaj često povezuje sa vojnim veteranima, može se dogoditi svakome ko je doživeo traumatičan događaj - a moždani udar može biti veoma traumatičan. PTSP može izazvati anksioznost, depresiju, krivicu i još mnogo toga, a može postati i prepreka na putu oporavka.


Preživjeli od moždanog udara mogu se obratiti stručnjacima za mentalno zdravlje kako bi im pomogli sa ovim simptomima i postigli bolje mentalno zdravlje. Ovo se često može postići kroz terapiju, lekove ili kombinaciju oba. Međutim, to takođe može uključivati promenu ishrane, više vežbanja i druge promene u načinu života.


4. Ostanite pozitivni

Lako se obeshrabriti ako ne vidite veliki napredak u oporavku od moždanog udara. Međutim, važno je ostati pozitivan. Fokusirajte se na male pobede. Možda niste mogli da obučete čarapu pre 2 nedelje, ali sada možete! To je i dalje ogromno dostignuće - čak i ako možda niste na svom krajnjem cilju samostalnog hodanja.


Tokom oporavka od moždanog udara, takođe možete videti više rezultata u prvih 3 do 6 meseci nakon moždanog udara. Ovaj vremenski period može biti veoma motivirajući jer stalno vidite promene. Međutim, nakon tog vremena, možda nećete videti toliki napredak, koji se naziva plato oporavka od moždanog udara. Ali i dalje treba da radite ka svojim ciljevima jer je moguć dalji oporavak.


Možda ćete želeti da se pridružite grupi za podršku sa drugim preživelima od moždanog udara kako biste ostali motivisani. Možda kreirate sistem nagrađivanja koji će vam pomoći da nastavite dalje. Ili se okružite prijateljima i članovima porodice koji vas mogu bodriti.


5. Smanjite rizik od moždanog udara

Preživeli moždani udar su u velikom riziku da dožive još jedan moždani udar. Analizirajte svoje faktore rizika i napravite plan za smanjenje rizika od moždanog udara što je više moguće. Da bismo vam pomogli, evo analize faktora rizika koji se mogu kontrolisati i koji se ne mogu kontrolisati.


NEKONTROLIVI FAKTORI RIZIKA

Starost

Pol

Trka

Porodična istorija

Prethodni moždani udar

FAKTORI RIZIKA KOJI SE ODGOVARAJU

Visok krvni pritisak

Atrijalna fibrilacija

Visok holesterol

Ateroskleroza

Problemi sa cirkulacijom

Upotreba duvana

Upotreba alkohola

Fizička neaktivnost

gojaznost



Najbolja strategija prevencije je pronaći način da se smanje kontrolisani faktori rizika koji mogu dovesti do drugog moždanog udara. Na primer, uspostavljanje rutine vežbanja može pomoći nekima da povrate ravnotežu i njihov opseg pokreta, dok istovremeno smanjuje neke od faktora rizika od moždanog udara. Pored toga, razgovor o metodama prevencije sa zdravstvenim radnicima i lekarom pomoći će vam da bolje razumete faktore rizika.




Recent Posts

See All

コメント


bottom of page